de Daniel Sfredel
Am călătorit cu trenul acum două
zile pe ruta Bucureşti Nord – Drobeta Turnu Severin şi bineînţeles că am auzit
plângeri nenumărate din partea călătorilor legate de transportul de care se
foloseau, de neregulile existente în CFR Călători. Şi dacă tot este un subiect
de actualitate, odată cu privatizarea CFR Marfă, de care ar fi multe de spus,
aş vrea să surprind câteva idei. Până să la subiectul în sine, aş vrea să
amintesc câteva amănunte la care ar trebui să ne gândim înainte de a ne
vocifera nemulţumirea. Toţi cei din compartimentul meu, având vârste variate,
nu conteneau cu criticile la adresa sistemului de transport feroviar. Oamenii erau
inverşunaţi pe fel şi fel de motive mai mult sau mai puţin adevărate, scopul
principal al fiecăruia era ca cei din jur să le împărtăşească nemulţumirea,
lucru care se întâmpla din plin. Însă punctul
culminant al acestor discuţii ridicole a fost dat de aruncarea pe geam a unor
ambalaje de la alimentele pe care tocmai le consumaseră. Este o situaţie tragic-comică
în care nişte cetăţeni, cu puncte de vedere, au o atitudine de nevertebrate. În
compartiment mai era şi o tânără de culoare, care nu era cetăţean român şi care
a zâmbit amar văzând această scenă. Probabil a înţeles din plin parodia care se
juca.
Într-adevar, suntem cu toţii nemulţumiţi de condiţiile pe care le avem în transportul feroviar, amintesc aici doar de lipsa unor elemente ca aerul condiţionat pe timpul verii sau al căldurii pe timpul iernii. Raportat la aceste lipsuri, avem şi preţuri exagerate. Însă am căutat un răspuns mai strategic în ceea ce priveşte aceste probleme, pe lângă nesimţirea călătorului român (cu excepţiile de rigoare).
Ştiam că există în România
câteva companii private în ceea ce priveşte transportul de persoane pe calea
ferată, însa prea puţin dezvoltate pentru a fi un concurent puternic pentru CFR
Călători. Eu nu am călătorit niciodată cu un astfel de tren pentru că nu s-a
interesectat cu traseele pe care am mers până acum, de obicei acestea având
lungimi destul de scurte concesionate. Existând de exemplu un tren de la
Bucureşti Nord – Craiova. Din ce am citit şi întrebat, am aflat că preţurile
sunt la jumătate în ceea ce le priveşte. Acum, nu ştiu în ce măsură condiţiile
sunt mai bune decât la CFR, însă aspectul care ne interesează este acela că se
poate întreţine mersul unui tren cu un preţ la jumătate, fără să iasă în
pierdere ca CFR.
Există trei operatori privaţi în
România : SC Regional SRL, SC Transferoviar Călători SRL, SC Regiotrans SRL.
Ultimul fiind şi cel mai dezvoltat, dacă este să consultăm mersul trenurilor
private. (Se poate consulta aici.). Am căutat să fac o comparaţie în ceea ce
priveşte preţul între CFR Călători şi un operator privat pe aceeaşi rută.
Am ales ruta
la îndemână Bucureşti Nord – Craiova.
CFR Călători Bucureşti Nord – Craiova bilet întreg,
209 km = 54.9 lei.
SC Regiotrans SRL Bucureşti Nord
– Craiova bilet întreg, 209 km = 27.40 lei.
Mi s-ar părea o idee bună ca un
investitor să cumpere aceşti trei mici operatori privaţi şi să înceapă
dezvoltarea lor, contopindu-i într-o singură unitate. Astfel s-ar produce pe
acest segment un proces natural de competiţie cu CFR şi de aici ar rezulta
lucruri bune pentru călători în ceea ce priveşte oferta de călătorie. Acum,
rămâne să vedem dacă merităm un preţ mai mic şi compartimente mai luxoase. Mie
mi se pare că deocamdată nu merităm.