Casa Storck - Muzeul “Frederic si Cecilia Storck”-

de Daniel Sfredel

         Când am vizitat pentru prima dată Casa Storck, azi Muzeul “Frederic și Cecilia Storck”, nu aveam date legate de istoria acestui loc sau de arhitectura construcției, însă mărturisesc că impresia a fost una încântătoare, lăsată de aerul artistic pe care îl emană casa prin toți porii. Bineînțeles, un asemenea loc nu putea exista decât pe o stradă liniștită din centrul capitalei, al cărei nume de poet, Vasile Alecsandri, întregește peisajul.
     
Istoria Casei Storck se confundă cu numele a doi artiști, Frederic Storck și Cecilia Cuțescu Storck, două personalități de valoare ale artei plastice românești. Înainte de a aduce detalii legate de construcția casei, influențele arhitecturale și nu numai, consider că este necesară o scurtă prezentare a celor doi soți pentru a se întelege profunzimea lucrurilor. Tatăl lui Frederic, Karl Stock, a fost un german din Hanau, stabilit la București în preajma anului 1849, își deschide un atelier de sculptură, începe să realizeze decorațiuni din ipsos pentru case și are destul de mult succes, realizând printre altele medalionul Irinei Șutu așezat deasupra oglinzii din holul Muzeului Bucuresti (pentru cei care au vizitat muzeul) [1].  
        Fiul cel mare al bătrânului Strock, Carol, a continuat acativitatea tatălui său în atelierul rămas ca moștenire, după o serie de studii la Florența și Philadelphia, dintre operele cele mai cunoscute amintesc de statuia din bronz a lui Carol Davilla (așezată azi în fața Facultății de Medicină) . Cel de-al doilea fiu al lui Karl a fost Frederic, făcând, la rândul lui cariera în domeniul sculpturii, devenind, printre altele, membru fondator al societății “Tinerimea Artistică” sau profesor la Scoala Belle Arte, realizând lucrări ca “Industria și Agricultura” sau statuia lui Mihai Eminescu pentru grădina publică din Galați. În 1909 Frederic se căsătorește cu Cecilia Cuțescu. Aceasta se naște în 1878, în comuna Câineni, lângă Râmnicu Vâlcea. Crescută de bunici, după divorțul părinților, al căror nume de familie îl va și prelua este puternic influențată în copilarie de locul din strada Teilor (azi strada Galați), unde grădina plină cu flori a bunicilor îi întărește fascinația pentru culoare.
      Dându-și seama de talentul de care dispune, bunicii o trimit la studii la Munchen, călătorește, bineînțeles, și la Paris, unde va expune la vârsta de 23 de ani prima lucrare[2].  Așa cum am amintit mai sus, în 1909 îl întâlnește pe Frederic Storck și încep să viseze la proiectare unei case, dorința de a o avea reiese și din patima cu care a fost construită. Lucrările încep în 1911 avându-l ca arhitect pe Alexandru Clavel, pe planurile stabilite în principal de cei doi artiști, care nu numai că au influențat stilul construcției, anglo-normand, nici neputând să nu fie altfel dacă ne gândim la originile lui Frederic Storck, dar au participat direct la construirea casei. Un exemplu în acest sens stau marturie înfloriturile fațadei cioplite de dalta lui Frederic și culoarea generală a clădirii, de un “roșu pompeian”, având rolul de a scoate în evidență decorațiunile din marmura și bronz [3].  Finalizarea construcției are loc doi ani mai târziu iar “crezul” desenat de cei doi artiști deasupra intrării “să muncești, să muncești, iar să muncești” a născut un adevărat monument de arhitectură. Casa Storck a devenit muzeu în octombrie 1951 în urma donației făcute de Cecilia și fiicele sale.
       Încă de la intrarea în muzeu putem observa inventivitatea de care au dat dovadă artiștii în alcătuirea planurilor casei și atenția detaliilor, fapt ce a necesitat o muncă și o motivație extraordinară. Dar până să pătrunzi în universul cultural din inima Bucureștiului, privirea îți este luată de fragmentele de piatră din curte, sprijinite de calcanul casei vecine, care nu reprezintă altceva decât bucăți din ruinele Teatrului Național și ale Universității, distruse de bombardamentele din 1944[4].  Se pare ca Cecilia a ținut neapărat să obțină aceste fragmente de piatră, în memoria soțului ei, decedat în urmă cu 3 ani, dintr-un motiv simplu : tatăl lui Frederic, de care am amintit mai sus, este cel care a realizat frontonul clădirii Universității, “reprezentând Minerva încununând artele orașului București”[5].  Operele celor doi își fac simțită prezența încă din vestibul, unde găsim “Muncitorul pietrar”, opera sculptată în tinerețe de Frederic, vrând parcă să reamintească de inscripția pictată de la intrare și care a reprezentat punctul de plecare în opera și viața celor doi soți. Pereții vestibullui sunt împodobiți de portrete și fete expresive în ulei sau pastel.
 


      În sala a doua dăm și peste autoportrele artiștilor, ce constituie două valoroase sculpturi, nu poți să nu treci cu vederea expresivitatea fețelor și o excelentă captare a detaliilor, încât poți face o legatura între opera și ansamblul casei, casa constituind o operă în sine. În urmatoarele săli apar o serie  de portrete ale unor personalități din cultura românească și universală, unde cu ușurință îl recunoaștem pe poetul Alexandru Macedonski. [6].  Ca peste tot în muzeu, picturile Ceciliei se competesc cu sculpturile realizate de Frederic, nu poți să nu te gândesti că lucrări ca “Spre infinit” sau “Adolescența” nu completeza picturile Ceciliei “Maternitatea” sau “Omul in univers”.
      Totul pentru aspirația de a crea în interiorul casei, cum amintește chiar pictorița în autobiografia sa “O viață dăruită artei”,  “o atmosferă de liniște, de armonie, de seninătate”[7].
       Viața trăită în această casă de cei doi artiști, învăluită de armonie și seninătate cum își dorea Cecilia, reiese și din decorul completat de un mobilier de artă, ales cu un rar rafinament. Printr-o arcadă susținută de o coloană monolit de marmură verde (adusă de la Ravenna) se ajunge la atelierul cel mai mare de pictură din acest spațiu. Capiteliul din bronz al coloanei în stil bizantin este o reproducere în mic a capitelului unei coloane din piața San Marco din Veneția. În același atelier de pictură se găsește și o copie după frontonul bisericii Colțea [8].
     Pentru că istoria acestei case se identifică cu istoria familiei Storck, nu pot să nu amintesc cu primele momente de încercare la care a fost supusă familia Storck și ca o stranie consecință și casa în ansamblu ei arhitectural. Acestea au început odată cu decembrie 1942, când “Fritz”, așa cum era alintat de soția sa, a murit, lăsând în urmă o operă impunătoare. Imediat, casa este bombardată, acoperișul distrus, iar atelierul lui Frederic din curte este pus la pământ în totalitate împreună cu operele existente acolo. Cecilia va rămâne în casa încă o jumătate de veac, continuâd să picteze și să predea pictură, faima pe care o avea în epocă fiind neegalată de nicio femeie artist din România. Așa cum am amintit mai sus, la începutul anilor ’50 casa devine muzeu și adăpostește operele cele mai de seama ale celor doi artiști. Ca mărturie despre valoarea soților-artiști Strock stau însemnările lui Alexandru Bogdan Pitești, care, uneori cu un umor deosebit portretizeaza personalitățile celor doi, amintind, pe rând despre Cecilia că “în primii ani ai veacului acestuia, pictorița este o frecventă și singulară prezență feminină la masa artiștilor”[9] având, dupa spusele celebrului colecționar de artă, “un temperament vijelios”[10].  Despre Frederic, Alexandru Bogdan Pitești povestește că “este un mare artist pentru toate timpurile și toate locurile. Ajuns în plină maturitate a talentului, el nu mai dă decât capodopere de o artă desăvârșită și bine gândită”[11]. Tradiția soților Stock și a înaintașilor lor va fi continuată de cele două fete ale acestora, uimind, totodată cum a fost posibil ca în atâtea generații să iasă numai talente artistice.
      Închei prin a aduce aminte de vorbele Ceciliei Strock despre locul pe care l-a construit, l-a pictat și l-a iubit atât de mult : “aici, unde s-a irosit muncă curată și au răsunat voci inocente de copil, îngânându-se în ciripitul păsărilor din grădină, surâde și ochiul lui Dumnezeu”[12]


Util : București, Strada Vasile Alecsandri, 16
+4 0212 11 38 89
Orar de funcţionare:

Luni: 00:00 - 00:00 , Marţi: 09:00 - 17:00, Miercuri: 09:00 - 17:00 , Joi: 09:00 - 17:00 ,Vineri: 09:00 - 17:00, Sâmbătă: 09:00 - 17:00, Duminică: 09:00 - 17:00.


[1] Lelia Zamani , Oameni și locuri din vechiul București, Ed. Vremea, București, 2008, p. 145.
[2] Duduta Olian, Bucureștiul sufletului, , Ed. Vremea, București, 2009, p. 151.
[3] Ibidem, p. 152.
[4] Ibidem, p. 152.
[5] Florian Georgescu (ed.): Istoria orașului București, București: Muzeul de Istorie a orașului București (MIMB),  1965, p. 422.
[6] Florian Georgescu (ed.): Istoria orașului București, București: Muzeul de Istorie a orașului București (MIMB),  1965, p. 424.
[7] Duduta Olian, Bucurestiul sufletului, , Ed. Vremea, Bucuresti, 2009, p. 152.
[8] Lelia Zamani , Oameni si locuri din vechiul Bucuresti, Ed. Vremea, Bucuresti, 2008, p. 146
[9] Petre Oprea, Colectionarul mecena Alexandru Bogdan Pitești, Ed, Maiko, București 1991, p.  62
[10] Ibidem, p. 16
[11] Ibidem, p.119
[12] Duduta Olian, op. cit., p. 154.




LinkWithin

2Parale.ro secundar.ro PC M@DDdaedalusonline.roQuick24
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...