1. “The Devil’s Advocate”
Cei care au văzut filmul “Avocatul Diavolului” nu au cum să nu îşi
amintească de celebra replică a lui Al Pacino, care mi se pare că surprinde cel
mai bine acest element surpriza : “Eu sunt mâna de sub fusta Mona Lisei”. Este
o imagine simbol despre care se poate scrie la nesfârşit şi care pune în umbră
frumuseţea, inteligenţa, carisma, lăsând, în schimb, dulcea secundă finală a
victoriei surprinzătoare. Este foarte important să cunoaştem cel mai banal
lucru : să trăim amestecaţi în haosul cotidian al lumii şi să îi speculăm
punctele slabe. Omul este predispus să îşi caute adversarul prin prisma
imaginii mareţe pe care acesta o are, canalizându-şi toate forţele în acest
sens, uitând că cel mai nesemnificativ adversar este şi cel mai periculos.
Filmul
scoate în evidenţă păcatele la care sunt predispuşi oamenii, prin imaginea unui
avocat de succes, Kevin Lomax (interpretat de Keanu Reeves). Avocaţii, ca şi
medicii de asemenea, sunt predispuşi să îşi însuşească o putere supraomenească
prin prisma capacităţilor sale de a jongla cu vieţile altora. Un bun avocat trebuie
să aiba o memorie de scurtă durată, fără sentimente, imun la suferinţele
omeneşti, să calce pe muntele de muribunzi în scopul victoriei finale : procesul
câştigat.
2. “… And Justice for All”
Este
un film pe care l-am văzut recent şi în care l-am redescoperit pe Al Pacino
(pentru a câta oară ?). Spre deosebire de “The Devil’s Advocate”, în acesta se
pune accent foarte mult pe moralitatea avocatului. O moralitatea care se
răspândeşte ca ciuma între toţi cei care împart dreptatea şi îi face să se
alieze ori de câte ori exista câte o scăpare în sistem, ca în cazul judecatorului
Fleming, cel mai aprig duşman al avocatului Arthur Kirkland (interpretat de Al
Pacino).
Dacă
există un caz ideal în sala de judecată, acesta poate fi identificat cu
uşurinţă în acest film şi mai ales în discursul magistral din finalul filmului,
rostit impecabil de tânărul Al Pacino.
3. “The Accused”
Dacă
în primele două exemple pe care le-am dat am încercat să pun în antiteza ideea
de avocat, în acest film am urmărit să scot în evidenţă mai mult procesul în
sine. Cât de greu este să aduci în sala de judecată dovezile necesare
demonstrării adevărului, chiar şi în cazul în care nu există tăgadă în ceea ce
îl priveşte. Asta îmi aduce de un alt film care are oarecare legătura cu legea,
“Law Abiding Citizen”, unde o replică spunea că “nu conteaza ceea ce este
adevărat, contează ceea ce poţi să dovedeşti în sala de judecată”. Povestea din
“The Accused” este legată de lupta a două femei, avocată interpretată de Kelly
McGillis şi o tânără independentă şi nonconformistă care este violată în grup într-un
bar, sub interpretarea magistrală a lui Jodie Foster. Filmul este cea mai bună pledoarie pentru
desfăşurarea unui proces în sine, trecând prin toate fazele desfăşurării unui
proces, de la deznădejde la speranţă şi culminând cu victoria finală, o
victorie care nu este o regulă în sala de judecată, indiferent de statutul
dreptăţii.